Forløb

Kort om forløbene

Vores forløb er skræddersyet til bestemte klassetrin således at børnene for så meget ud af det som muligt og det er vigtigt for os at alle børn kommer hjem med et færdigt fungerende produkt.

Læs lidt om forløbene her og tryk på knappen for uddybende information om netop det forløb der har interesse.

2. klasse: Vand & Transport

Eleverne fremstiller hjuldampere med elastik fremdrift og små magnetbåde. I den forbindelse fortæller vi om kompasset og eleverne får en fortælling i ord og billeder om skibsfart i gamle dage.

2. kl: Vand & transport

3. - 4. klasse: Elkredsløb

Alle elever bygger et elektrisk kredsløb på et sømbræt. De lærer desuden at lodde og skal fremstille et lille personligt "kunstværk" i kobber hvorpå der monteres små farvede dioder.

3. & 4. kl: Elkredsløb

4. – 6. klasse: “Blinkemaskine” (AMV)

En AMV er en elektronisk “vælger”, også kaldet en “flip-flop” (astabil multivibrator). Eleverne lærer grundlæggende elektronik og de lærer at lodde. Undervejs fremstille de et personligt "kunstvært" hvorpå der monteres dioder der kan blinke.

4. & 6. kl: Blinkemaskine

7. – 9. klasse: Morse apparat

Alle elever fremstiller elektroniske morsenøgler, med udgangspunkt i en astabil multivibrator som lyd generator. Herudover lærer de at lodde og hvordan man arbejder med elektronik. Med det udleverede morsealfabet kan eleverne herefter lære at morse.

7. & 9. kl: Morse apparat

7. - 9. klasse: Lys-thereminen

Alle elever fremstiller en lys-theremin. En Lys-theremin er en lydmaskine som frembringer en lyd. Lyden ændre frekvens (tonehøjde) ved ændring af den lysstyrke som rammer apparatet.

7. & 9. kl: Lys-theremin