Forløb

Kort om vores undervisningsforløb

Skramlotekets undervisningsforløb er skræddersyede til bestemte klassetrin således at børnene får så meget ud af det som muligt. Det er vigtigt for os, at alle børn kommer hjem med en god oplevelse og et færdigt produkt, som fungerer.

Læs en kort beskrivelse om de forskellige forløb her og tryk på knappen for uddybende information om netop det forløb der har interesse.

Vand & transport
2. klasse

Eleverne fremstiller hjuldampere med elastikfremdrift og små magnetbåde.
I den forbindelse fortæller vi om navigation og eleverne får en historie i ord og billeder om skibsfart i gamle dage.

2. kl: Vand & transport

Elkredsløb
3. - 4. klasse

Eleverne bygger et elektrisk kredsløb på et sømbræt. De lærer desuden at lodde og skal fremstille et personligt "kunstværk" i kobber hvorpå der monteres små farvede dioder.


3. & 4. kl: Elkredsløb

AMV (blinkmaskine)
4. - 6. klasse

Eleverne fremstiller en AMV (astabil multivibrator). En AMV, også kaldet en “flip-flop”, er et apparat som transformerer jævnstrøm fra et batteri om til vekselstrøm. Eleverne lærer grundlæggende elektronik samt loddeteknik. Undervejs fremstiller de et personligt "kunstværk" hvorpå der monteres dioder, som kan blinke.

4. & 6. kl: Blinkmaskine

Morseapparat
5. – 6. klasse

Eleverne fremstiller elektroniske morsenøgler, med udgangspunkt i en astabil multivibrator som lyd-generator. Herudover lærer de at lodde og hvordan man arbejder med elektronik. Med det udleverede morsealfabet kan eleverne herefter lære at morse.

5. & 6. kl: Morse apparat

Lys-theremin
7. - 9. klasse

Alle elever fremstiller en lys-theremin (verdens første elektroniske instrument). En lys-theremin er en lydmaskine, der frembringer en lyd. Lydens frekvens (tonehøjde) ændres, når mængden af lys, som rammer apparatet ændres.

 

7. & 9. kl: Lys-theremin