Forløb

Kort om forløbene

Vores forløb er skræddersyede til bestemte klassetrin således at børnene får så meget ud af det som muligt. Det er vigtigt for os, at alle børn kommer hjem med et færdigt produkt, som fungerer.

Læs en kort beskrivelse om de forskellige forløb her og tryk på knappen for uddybende information om netop det forløb der har interesse.

Vand & transport
2. klasse

Eleverne fremstiller hjuldampere med elastik fremdrift og små magnetbåde.
I den forbindelse fortæller vi om kompasset og eleverne får en fortælling i ord og billeder om skibsfart i gamle dage.

2. kl: Vand & transport

Elkredsløb
3. - 4. klasse

Alle elever bygger et elektrisk kredsløb på et sømbræt. De lærer desuden at lodde og skal fremstille et personligt "kunstværk" i kobber hvorpå der monteres små farvede dioder.


3. & 4. kl: Elkredsløb

AMV (blinkmaskine)
4. - 6. klasse

En AMV er en elektronisk “vælger”, også kaldet en “flip-flop” (astabil multivibrator). Eleverne lærer grundlæggende elektronik og de lærer at lodde. Undervejs fremstiller de et personligt "kunstværk" hvorpå der monteres dioder der kan blinke.

4. & 6. kl: Blinkmaskine

Morse apparat
5. – 6. klasse

Alle elever fremstiller elektroniske morsenøgler, med udgangspunkt i en astabil multivibrator som lyd generator. Herudover lærer de at lodde og hvordan man arbejder med elektronik. Med det udleverede morsealfabet kan eleverne herefter lære at morse.

5. & 6. kl: Morse apparat

Lys-theremin
7. - 9. klasse

Alle elever fremstiller en lys-theremin. En lys-theremin er en lydmaskine som frembringer en lyd. Lyden ændrer frekvens (tonehøjde) ved ændring af den lysstyrke som rammer apparatet

 

7. & 9. kl: Lys-theremin